2016 Global Travel Price Outlook:
Wereldwijde prijzen voor zakenreizen blijven stabiel

AMSTERDAM, 22 juli 2015 — De prijzen voor vliegtickets, hotelovernachtingen, autohuur en meetings & events zullen naar verwachting wereldwijd vrijwel stabiel blijven in het komende jaar. Een uitzondering hierop vormt een zestal landen die door een toenemende vraag naar zakenreizen wel met prijsverhogingen te maken krijgt in 2016. Het gaat om India, China, Colombia, Mexico, Singapore en Australië.

Dit blijkt uit de resultaten van de 2016 Global Travel Price Outlook. Dit jaarlijkse onderzoek naar de verwachte wereldwijde, regionale en landelijke prijzen voor luchtvaart, hotelovernachtingen, autoverhuur en meetings & events wordt uitgevoerd door de GBTA Foundation, onderdeel van Global Business Travel Association (GBTA) en zakenreisorganisatie Carlson Wagonlit Travel.

“De onderzoeksresultaten geven een interessant beeld van de dynamische zakelijke reisbranche,” aldus Christophe Renard, vice president, CWT Solutions Group. “Voor kostenbewuste travel managers kan dit onderzoek bijdragen aan het in kaart brengen van mogelijkheden voor verdere besparingen op het reisbudget.”

Onderstaand een beknopt overzicht van de belangrijkste resultaten op de verschillende onderdelen.

• Luchtvaart: De prijzen voor vliegtickets blijven redelijk stabiel door de lagere brandstofprijzen, bescheiden groei in capaciteit en stabiele vraag. In Europa zien we slechts een kleine toename in prijs van 0,4%.
  • Hotelovernachtingen: In Europa zien we een geringe toename in prijsniveau van 1,8%. Al zullen veel Europese landen te maken krijgen met prijsstijgingen door de wisselkoers met de US dollar. De prijzen in Rusland zullen significant stijgen door de impact van de olieprijs en de opgelegde economische sancties.
  • Autohuur: De prijzen voor autohuur staan al jaren onder druk doordat de vraag redelijk constant blijft. Dit heeft zowel wereldwijd als regionaal stagnerende tarieven als gevolg.
  • Meetings & Events: Over het algemeen worden wereldwijd slechts gematigde prijsstijgingen verwacht met betrekking tot de dagkosten per deelnemer.

Bekijk hier het volledige rapport: 2016 Global Travel Price Outlook.

Over de GBTA Foundation De GBTA Foundation is de educatie- en onderzoekstak van de Global Business Travel Association (GBTA), ‘s werelds grootste zakenreis- en meeting handelsorganisatie met hoofdkantoor in Washington D.C. en locaties in zes continenten. Gezamenlijk beheren de meer dan 7.000 leden van de GBTA jaarlijks meer dan $345 miljard aan wereldwijde uitgaven voor zakenreizen en meetings. GBTA biedt haar groeiende netwerk van meer dan 28.000 reisprofessionals en 125.000 actieve contacten onderwijs op niveau, evenementen, onderzoek, belangbehartiging en communicatie. Voor meer informative: gbta.org en gbta.org/foundation.