Carlson Wagonlit Travel: structurele bezwaren Direct Connect aanpak van Lufthansa

Achtergrond:

In september 2015 implementeerde Lufthansa een extra toeslag voor tickets geboekt via de reserveringssystemen (GDS’s). Deze wordt direct doorbelast op het moment van boeken.

Op 4 november jl. kondigde de Lufthansa Groep (Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa en SWISS) plannen aan voor directe boekingsoplossingen met diverse partners in de sector, alsook nieuwe aanbiedingen buiten de GDS om.

Persverklaring van Carlson Wagonlit Travel (CWT) van Scott Brennan, Executive Vice President & Head of Global Supplier Management:

Ondanks direct geuite bezwaren aan Lufthansa door CWT en vele andere partijen in de reissector, heeft de luchtvaartmaatschappij de extra toeslag van € 16 voor elke via een GDS gemaakte boeking doorgevoerd.

Het is voor CWT als reisagent een van de meest belangrijke taken ervoor te zorgen, dat onze klanten toegang hebben tot volledige en concurrerende reisopties. CWT is van mening dat de Direct Connect aanpak van Lufthansa de volgende structurele bezwaren met zich mee brengt:

• De versnippering van de content werkt complexiteit in de hand door het handmatig moeten zoeken en boeken;
  • Er zijn minder mogelijkheden tot het vergelijken van tarieven en daardoor minder zicht op concurrerende tarieven;
  • Beperkingen voor de reisagent om direct te communiceren met reizigers en te assisteren bij noodsituaties;
  • Versnippering van de gegevens komen de rapportagemogelijkheden en het lokaliseren van reizigers niet ten goede;
  • Zelfs als de Lufthansa toeslag van €16 wordt vermeden zullen er extra kosten voorvloeien. Hierbij kan worden gedacht aan het opnemen van de boeking in het beheerde reisprogramma en de afhandeling van wijzigingen, terugbetalingen, facturaties en rapportages.

CWT denkt dat het niet haalbaar is om de extra toeslag van € 16 te vermijden zonder dat dit leidt tot een toename van de kosten. Hiermee worden de kosten bedoeld, die gepaard gaan met het leveren van onze huidige dienstverlening en toegevoegde waarde aan onze klanten. CWT blijft dan ook van mening dat het boeken via een GDS de meest effectieve, volledige en kostenefficiënte methode is binnen de zakelijke reisbranche.