CWT onderzoek: vrouwen boeken slimmer en betalen minder

AMSTERDAM, 12 april 2016 – Vrouwelijke zakenreizigers boeken hun vluchten 1,9 dagen eerder dan hun mannelijke collega’s. Als gevolg hiervan betalen vrouwen ongeveer twee procent minder voor hun vliegtickets dan mannen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Carlson Wagonlit Travel. Hiervoor zijn ruim 6,4 miljoen luchtvaarttransacties geanalyseerd en is een directe link gelegd tussen geslacht en boekingspatronen.

Het volledige onderzoek is gepubliceerd in de white paper “Gender differences in booking business travel: advance booking behavior and associated financial impact”.

De financiële implicaties van deze onderzoeksresultaten zijn aanzienlijk. Voor bedrijven met 1.000 zakenreiziger kunnen potentiële besparingen oplopen tot ongeveer 50.000 USD per jaar. Bij een reizigerspopulatie van 20.000 loopt dit zelfs op tot een jaarlijkse besparing van 1 miljoen USD.

Er is ook een verband geconstateerd tussen leeftijd en het moment waarop geboekt wordt. Jongere reizigers zijn geneigd om niet ver vooruit te boeken. Verder blijkt dat mensen die vaker vliegen pas vlak voor de vertrekdatum hun vlucht boeken. Opvallend is dat onder frequente reizigers de verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke reizigers afnemen.

De gebruikte analysetechnieken geven travel managers nieuwe inzichten in boekingspatronen en een beter begrip van het reizigersgedrag binnen hun organisatie. Dit helpt bij een meer persoonlijke aanpak van zakenreizen; reizigerssegmentatie, gerichte berichtgeving en een efficiënter reisprogramma.

Carlson Wagonlit Travel (CWT) is een internationaal leidende organisatie op het gebied van zakelijk reismanagement en meetings & events. CWT bedient bedrijven en overheidsinstanties van uiteenlopende omvang in meer dan 150 landen en gebieden. Door het optimaal benutten van de vakkundigheid van haar medewerkers en technologische innovaties helpt CWT haar klanten om het hoogst mogelijke rendement uit hun reisprogramma te halen op het gebied van besparingen, dienstverlening, veiligheid en duurzaamheid. De organisatie levert op toegewijde wijze hoogwaardige diensten en ondersteuning aan reizigers. In 2015 bedroeg de pro forma omzet van CWT van 100% dochterondernemingen en joint ventures 24,2 miljard USD. Als onderdeel van duurzaam ondernemen heeft CWT de United Nations Global Compact ondertekend. Voor meer informatie over CWT: www.carlsonwagonlit.nl. Volg ons op Twitter: @CWTBenelux.